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The footprint of food

중앙일보

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로컬 푸드

300년 전 지구 육지의 7%에 머물렀던 농경지·목초지가 최근 40%로 늘었다. 삼림이 파괴되면서 온실가스 흡수도 줄고 있다.
수천~수만㎞씩 먹을거리를 실어나를 때 온실가스가 배출되는 것도 문제다. 한국 배는 미국으로 수출되고 중국산 배 과즙이 한국으로 들어온다. 노르웨이에서 잡힌 대구가 중국에서 다듬어진 뒤 다시 노르웨이로 실려간다. 유럽에서 대구를 다듬으면 ㎏당 2.99 달러가 들지만, 중국에서 작업하면 0.5 달러면 충분하다.
이 때 배출되는 온실가스에는 아무런 규제가 없다. 1944년 체결된 시카고 조약에 따라 세계 각국은 항공기와 배로 국제화물을 운송할 때 소비되는 연료에는 세금을 부과하지 않는다. 환경론자들은 연료에 세금을 매기거나 배출을 규제를 해야 한다고 목소리를 높인다. 유럽연합(EU)은 2012년까지 유럽을 오가는 모든 화물운송 항공기에 대해 자기가 내뿜는 만큼의 온실가스 배출권을 사도록 할 계획이다.
규제보다는 소비자에게 맞겨야 한다는 주장도 있다. 온실가스 발자국, 즉 상품을 생산하고 수송하는 과정에서 배출한 온실가스의 양을 상품에 표시하자는 얘기다.
실제로 자기 지역에서 생산된 먹을거리를 먹자는 '로컬 푸드' 운동이 소비자들 사이에 나타나고 있다. 미국 뉴욕주에선 수확철인 9월 한달만이라도 100마일(161㎞) 이내에서 생산된 것만 먹자는 '100마일 다이어트 운동'이 번지고 있다.
일본에서도 '대지를 지키는 모임'의 주도로 '먹을거리 이동거리(food mileage)운동'이 벌어지고 있다는 소식이다. 대형 매장에서는 먹을거리의 무게(t)와 운송거리(㎞), 운송수단을 감안해서 얻은 온실가스 배출량을 소비자들에게 알려준다.
전북 완주군를 비롯해 국내에서도 지역 내에서 생산된 친환경 농산물과 가공식품을 학교·복지시설 급식소에 공급하는 방안이 추진되고 있다.
그렇지만 먹을거리 수송은 더 늘어날 전망이고 싸고 다양한 수입 먹을거리 앞에서 소비자의 고민도 깊어질 것 같다.

강찬수 환경전문기자


The footprint of food

The rate of conversion of rainforests to farmland and pastures, which once remained stable at 7 percent 300 years ago, has seen a remarkable increase to more than 40 percent in recent years. With over 40 percent of the Earth’s rainforests already destroyed, the capacity for absorbing greenhouse gases is decreasing.
The transport of foods over hundreds or thousands of kilometers also poses a significant threat to the environment by the amount of greenhouse gases emitted in shipping.
Korean pears are shipped to the United States, and Chinese pear juice is imported to Korea.
Cod caught off Norway is shipped to China to be turned into fillets, and then shipped back to Norway for sale. It costs only $0.50 in China, much cheaper than $2.99 per kilogram in Europe.
In this process, there are no binding regulations on greenhouse gas emissions. Under the 1944 Convention on International Civil Aviation, commonly known as the Chicago Convention, there is no simple way to impose levies on fuel consumed in carrying commercial cargo on various international routes by air or by ship. (The bulk of air freight for example, comes in the belly of passenger airliners.)
Environmentalists are insisting that governments should take regulative measures by imposing relevant taxes on fuels or preventing emission of greenhouse gases.
The European Union plans that all cargo-carrying commercial aircraft coming to and from Europe be required to purchase the right to emit greenhouse gases.
Some people are also insisting that consumers should have the final say, rather than regulations. One way is to indicate each product’s “greenhouse footprint” on its label showing the total amount of greenhouse gases emitted in the process of producing and transporting the product.
Currently, people are initiating local food movements in many places as collaborative efforts to build more locally based, self-reliant food economies. It is gaining widespread popularity among consumers. For example, the “100 Mile Diet” movement in New York is spreading rapidly. People only buy foods produced within 100 miles from their home, at least during harvest season.
Led by the local government of Wanju County in South Jeolla Province, the Korean government is also pushing ahead with measures to provide schools and welfare facilities with environmentally friendly agricultural and processed products produced in local areas. However, it is inevitable that food transportation will see a more rapid increase, and consumers will be more concerned about availability of a lower-priced and varied range of imported foods.

*The writer is a JoongAng Ilbo reporter who specializes in environmental issues.

By Kang Chan-soo [envirepo@joongang.co.kr]

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